072-395-2619 ingadler@walla.co.il

מהו שיקום מבנים ומדוע כל כך חשוב
מרבית האנשים מכירים את עולם השיפוצים ומסתכלים מתוך גישה של שיפור ושדרוג המבנה הקיים, אך לצד שיפוץ המבנה, בין אם הוא בית מגורים ובין אם הוא מבנה מסחרי, יש תחום נוסף שנמצא במקביל והוא שיקום מבנים, תחום שהוא לא פחות גדול ולא פחות חשוב ומהותי משיפוץ.

שיקום מבנים הוא תחום שמתייחס למבנים מסוגים שונים, לא רק מבני מגורים או מבנים מסחריים אלא גם מבניים תעשייתיים וציבוריים, אשר עברו תהליך מסוים שגרם להם נזק או שסבלו מהזנחה לאורך זמן, מה שהוביל את הצורך לשיקום מתמשך שכן אחרת אי אפשר להשתמש במבנה באופן סדיר.

באופן עקרוני, שיקום מבנים מתבצע כתוצאה ממספר סיבות. ראשית, מבנים שעברו הזנחה מתמשכת או שהם חוו נזק מסוים, הרי שייתכן מאוד והם אינם בטיחותיים עוד לשימוש. אנחנו יכולים לראות את זה לא רק במבנים רגילים (בתי מגורים או משרדים) אלא גם בתשתיות. מצב שכזה דורש את סגירתו, מה שיכול לגרום לנזק כלכלי, אי נוחות ציבורית, וצורך להקים מבנה או תשתית חלופי.

שנית, שיקום מבנים מתבצע הרבה פעמים על מנת לעלות את ערך המבנה ולהציע אותו למכירה. ניקח למשל מבנה ישן למגורים, כזה שניתן להשתמש בו אך הוא ערכו נמוך בגלל שהוא דורש שיפוץ ושיקום. אז בעליו יעדיפו לבצע שיקום של המבנה, גם בשביל שיוכלו למכור אותו במהרה וכן בשביל לעלות את ערכו. בסיכום הכללי הרווח אמור להיות גבוה בעשרות אחוזים מהעלות הכוללת של השיקום.

שלוש, שיקום מבנה הוא הרבה פעמים תוצר של דרישות שונות, עם זה דרישות של הרשויות להפעלת המבנה ועם זה דרישות סביבתיות על מנת שיעמוד ברוח הזמן, בחוקים ובתקנות השונות.

מה כולל שיקום מבנים:
שיקום מבנים, בדומה לשיפוץ, מתייחס לשלושה חלקים במבנה. החלק החיצוני,הפנימי והתשתיות.

החלק החיצוני כולל שיפוץ חלונות, מרפסות, מעקות, גדרות ועוד. בדרך כלל שיקום שכזה מתבצע כתוצאה מפגעי מזג האוויר וכן כתוצאה מהזנחה. אנחנו יכולים לראות שיקום שכזה גם במקרים של אסונות טבע ורעידות אדמה.

החלק הפנימי של השיקום כולל התייחסות לקירות, רצפה, כיור, אסלות, יסודות המבנה ועוד. אנחנו יכולים למצוא מגוון רחב של אלמנטים אשר עוברים תהליך של שיקום בתוך המבנה. בדרך כלל שיקום שכזה יתבצע כתוצאה מהזנחה, או כתוצאה ממקרים קיצוניים, למשל, שריפה, הצפה או מקרים דומים.

השיקום שמתעסק בתשתיות מתבצע ביסודות המבנה, צנרת, חשמל, גז ומערכות אחרות שמותקנות במבנה. המטרה היא לחדש את המערכות והתשתיות השונות, ולאפשר שימוש רגיל בהן. בדרך כלל הדבר מתבצע כתוצאה מנזק פנימי או חיצוני או כתוצאה ממצב בו המערכות לא פעלו זמן רב מסיבות שונות וכעת יש צורך לחזור ולהפעיל אותן.

התחום של שיקום מבנים נמצא תחת ניהולם של בעלי מקצוע וכן של מומחים בתחום השיקום באופן ספציפי.